Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Je gaat naar het hoger onderwijs, maar je wordt overdonderd door het aanbod en de gehanteerde terminologie? Je hebt het nog moeilijk met je definitieve studiekeuze? Je wilt graag meer informatie en tips over het plannen en organiseren van je studies tijdens het studiejaar en/of tijdens de examenperiode? Je maakt je zorgen over je studiemethode en je slaagkansen? Je wilt je schrijfvaardigheden verbeteren? Je vindt het moeilijk om je aan te passen aan je nieuwe leefomstandigheden en aan je nieuwe omgeving? De examens schrikken je enorm af en bezorgen je veel stress? Je wilt graag meer informatie over de voorbereiding voor de examens? Je hebt lees- of leerproblemen en wilt weten wat hieraan gedaan kan worden? Of: je zit in je laatste bachelor- of masterjaar en weet niet goed hoe een bachelor- of masterproef te schrijven? Op al deze vragen en nog vele andere kan je een antwoord vinden in dit boek.De Studeerwijzer is in de eerste plaats geschreven voor (toekomstige) studenten. Maar ook docenten, leerkrachten, studiebegeleiders ? kortom iedereen die vragen heeft of meer wilt weten over het wel en wee van studeren in het hoger onderwijs, vindt tips en uitleg in dit boek.De Studeerwijzer is samengesteld op basis van de expertise van een professioneel team studentenpsychologen en studiebegeleiders van de Dienst studiebegeleiding aan de Vrije Universiteit Brussel. (Bron: https://www.aspeditions.be/nl-be/book/studeerwijzer-3e-herziene-editie/16273.htm)
Study and teaching (Higher) --- Studiemethoden --- Hoger onderwijs --- Study methods --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- studiemethoden --- studievaardigheden --- Studievaardigheden --- 450.8 --- studeren --- studiemethode --- leerprocessen --- leermethoden --- leesvaardigheid --- schrijfvaardigheid --- kunsteducatie --- Methodiek van het studeren --- Studiemethode
Choose an application
De kleine zeppelin biedt didactische ondersteuning bij het ontwerpen van kunstzinnige (muzische) activiteiten voor kinderen van 3 tot 6 jaar. Leerkrachten kleuteronderwijs (in opleiding) en begeleiders van kunstzinnige leerprocessen ontdekken een waaier aan mogelijkheden om drama, dans, muziek, beeld en media in te zetten in hun praktijk.Vanuit een helder didactisch kader krijg je zicht op de werkvormen en bouwstenen in de verschillende kunstzinnige domeinen. Je ontdekt hoe je muzische groeikansen kunt creëren en kunstzinnige ontwikkeling kunt ondersteunen.De kleine zeppelin pikt in op de specifieke, speelse manier van leren die eigen is aan jonge kinderen. In het boek verken je vier vormen van kunstzinnig werken: vrij muzisch spel, zelfstandig hoekenwerk, gedeelde sturing en geleide opdrachten. Door de heldere schema?s, overzichtelijke stappenplannen en concrete praktijkvoorbeelden krijg je veel inspiratie, en heb je meteen zin om ermee aan de slag te gaan.
477 --- muzische vorming --- 472.6 --- 471.46 --- didactiek --- muziikale opvoeding --- expressie --- Muzische opvoeding ; kleuteronderwijs --- Kunstzinnige vorming --- Didactiek --- didactiek kleuteronderwijs - muzikale opvoeding --- Muzikale opvoeding --- Didactics of the arts --- muzikale vorming --- muziek --- Didactics of Kindergarten --- Music --- Didactiek van de kunst --- Didactiek van het kleuteronderwijs --- Muziek --- PXL-Education 2019 --- kleuteronderwijs --- kunstzinnige vorming --- cultuureducatie --- didactische werkvormen --- 471.45 --- Muzische vorming --- Kleuteronderwijs --- Kunsteducatie --- Dansen --- Drama --- Beeldende opvoeding --- kunsteducatie --- Instruction and study --- Muzische opvoeding --- Kunstzinnige opvoeding --- Beeldopvoeding --- Dramatische vorming --- Dansante vorming --- Mediaopvoeding --- 632 --- Vocale didactiek - Peuters en kleuters --- kleuterdidactiek --- Kunstzinnige vorming ; kleuteronderwijs --- Kunstzinnige vorming ; didactiek --- Muzikale vorming ; kleuteronderwijs --- Muzikale vorming ; didactiek --- werkvormen --- leerstijlen --- hoekenwerk --- Beeldeducatie --- 477.7 --- didactiek basisonderwijs - muzikale opvoeding --- Pedagogie --- Kunstonderwijs --- Kleuteronderwijs. --- Kunst.
Choose an application
Beschrijving van een didactische aanpak in het kunstonderwijs met voorbeelden uit de praktijk. ‘Vertel mij wat je ziet. Verhalen, kunstgeschiedenis en cultuuronderwijs’ stelt de hypothese dat kunstgeschiedenis en cultuuronderwijs elkaar nodig hebben. Het boek bevat twee luiken: een traditioneel en een alternatief. Het traditionele luik richt zich op oefeningen waarbij uitgelegd wordt wat stijlgeschiedenis en iconologie inhouden. De alternatieve aanpak is een warm pleidooi om de verhalende interpretaties van studenten en die van kunsthistorici te analyseren. De kritische vergelijking van het standpunt van studenten met dat van anderen en met het collectieve geheugen leert hen hoe kennis opgebouwd wordt en hoe veronderstellingen en vooroordelen cultureel ingebed zijn. Cultuurreflectie wordt ook tot stand gebracht door kunstobjecten. Sommige kunstwerken kunnen door de kracht van hun beeldende middelen de wijze van kijken en interpreteren ter discussie stellen.‘Vertel mij wat je ziet’ is een uitnodiging tot een pedagogische flexibiliteit. Het doel ervan is studenten leren hoe ze kunnen spreken over en met kunstwerken, kunstgeschiedenis en de cultuur waarin ze leven.
373.67.01 --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; beschouwingen --- Kunstbeschouwing ; kunstonderwijs ; esthetica --- Kunstonderwijs ; didactiek ; methoden --- PXL-Education 2018 --- cultuureducatie --- kunsteducatie --- secundair onderwijs --- Didactics of the arts --- Didactics of higher education --- Iconography --- art history --- iconology --- art theory --- Educational innovations --- Art schools --- Didactics of the arts. --- Didactics of higher education. --- Iconography. --- art history. --- iconology. --- art theory.
Choose an application
We kijken grotendeels onbewust ? en daardoor gaat veel aan ons voorbij. Goed kijken begint met negeren is een gids voor iedereen die beter wil kijken. Wieteke van Zeil laat zien dat kunst daarbij kan helpen: kunstenaars zien immers vaak wat ons nog ontgaat, en ze tonen andere perspectieven dan die we al kennen. In 56 verhalen verbindt ze de mooiste kunstdetails soepel aan ons dagelijks leven. Ze geeft praktische tips om met meer gemak en plezier naar kunst te kijken, onderbouwd met wetenschappelijke inzichten over hoe wij waarnemen. Ook spreekt ze met kijkexperts uit andere vakgebieden over de geheimen van hun opmerkzaamheid.Van Zeil laat zien dat onvermoede details een nieuwe wereld kunnen openen. Goed kijken begint met negeren maakt je opmerkzamer, in het museum en daarbuiten.https://www.standaardboekhandel.be/p/goed-kijken-begint-met-negeren-9789045036557
subject analysis --- Aesthetics of art --- visual perception --- art [fine art] --- Affective and dynamic functions --- aesthetics --- subjects [content of works] --- 7.01 --- Kunstbeschouwing --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Kunstesthetica --- kunstbeschouwing --- schilderkunst --- esthetica --- kunst --- PXL-Education 2018 --- onderwijs --- cultuureducatie --- kunsteducatie --- art criticism --- Kunst --- Esthetica --- Afrika --- Azië --- Nederland --- China --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur --- art [discipline]
Choose an application
Door de juiste didactische werkvorm te kiezen, kunnen docenten met maximaal effect onderwijs geven. Het didactische werkvormenboek biedt de (toekomstige) docent een praktisch overzicht van bijna 250 didactisch onderbouwde werkvormen. Ook legt het de link naar de theorie en helpt het docenten om voor iedere onderwijsvraag de juiste werkvorm te kiezen. Een handig alfabetisch overzicht vat de belangrijkste eigenschappen van de besproken werkvormen samen.In deze twaalfde herziene editie van Het didactische werkvormenboek besteden de auteurs meer aandacht aan het gebruik van (interactieve) media als werkvorm of als hulpmiddel bij werkvormen. Ook is het hoofdstuk over activerende didactiek uitgebreid. De toenemende verantwoordelijkheid van leerlingen voor hun eigen leerproces, heeft namelijk ook gevolgen voor de keuze van de juiste werkvormen door de docent.Er zijn nieuwe werkvormen bijgekomen en een aantal werkvormen is geactualiseerd.Het didactische werkvormenboek biedt (toekomstige) docenten een schat aan mogelijkheden om effectief en attractief les te kunnen geven aan hun leerlingen. Een boek vanuit de praktijk voor de praktijk!AuteursPiet Hoogeveen studeerde na de opleiding tot docent basisonderwijs onderwijskunde aan de universiteit van Groningen. Hij was van 1977 tot 2015 als docent onderwijskunde verbonden aan de lerarenopleiding van Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) te Nijmegen.Jos Winkels studeerde na de opleiding tot docent basisonderwijs Onderwijskunde aan de Radbouduniversiteit Nijmegen. Hij was werkzaam in het basis-, voortgezet en beroepsonderwijs. Vervolgens werkte hij als docent onderwijskunde aan de hogescholen in Nijmegen en Tilburg. Daarna was hij senior wetenschappelijk medewerker beroepsonderwijs en bedrijven bij Cito in Arnhem. Thans houdt hij zich vooral bezig met ontwikkelingen op het gebied van werkvormen.(Bron: http://vangorcum.nl/)
Didactic strategies --- differentiële opvoeding --- didactische werkvormen --- Didactiek --- Didactische werkvormen --- Leerprocessen --- Instructie --- 37.02 --- activerende werkvormen --- didactiek --- PXL-Education 2019 --- PXL-Ebooks 2020 --- Nederlands taal --- Nederlandse taal --- Werkvormen. --- Didactiek. --- 454 --- kunsteducatie --- didactisch proces --- didactische principes --- onderwijs --- leerprocessen --- Didactiek (algemeen) --- werkvormen en leeractiviteiten --- Didactische werkvorm --- Didactics
Choose an application
Hardop kijken met voetnoten' is de samenvoeging van twee succesvolle boeken over kunstbeschouwing van Ad de Visser: 'Hardop kijken' en 'Kunst met voetnoten'. Beide boeken zijn voor deze nieuwe editie volledig herzien, de illustraties zijn geactualiseerd en de twee delen zijn aan elkaar geschreven. Het resultaat is een rijk geïllustreerde, toegankelijke en brede inleiding in de kunstbeschouwing. In het eerste deel (het voormalige Hardop kijken) biedt Ad de Visser een heldere methode om de uiterlijke verschijningsvormen van kunstwerken systematisch te onderzoeken. Aan de hand van veel voorbeelden laat hij zien hoe we beeldaspecten van kunstwerken kunnen analyseren, benoemen en vooral onderling vergelijken op het gebied van onder meer materiaal, techniek, licht, kleur en plaatsing. In het tweede deel (voorheen Kunst met voetnoten) worden juist de inhoud en de betekenis van de kunstwerken aan de orde gesteld. Ad de Visser geeft in heldere bewoordingen een uiteenzetting van de iconografie en van de opsporing van verborgen inhouden en overdrachtelijke betekenissen, veelal afkomstig uit de klassieke mythologie, christelijke motieven, historie en literatuur. De twee delen vullen elkaar goed aan en verschijnen nu voor het eerst samen in één boek.
Art --- philosophy of art --- kunstbeschouwing --- kunstgeschiedenis --- Art appreciation --- Visual perception --- 7.01 --- Kunsttheorie ; kunstbeschouwing --- Optics, Psychological --- Vision --- Perception --- Visual discrimination --- Appreciation of art --- Art criticism --- Themes, motives --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Subjects --- Psychological aspects --- Analysis, interpretation, appreciation --- Kunst --- Didactics of the arts --- Aesthetics of art --- Afrika --- Azië --- Nederland --- China --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur --- Reception of art --- Reception --- 456.7 --- kunstkritiek --- kunsteducatie --- didactiek algemeen - expressievakken, lichamelijke opvoeding
Choose an application
How inclusive methods can build elegant design solutions that work for all.Sometimes designed objects reject their users: a computer mouse that doesn't work for left-handed people, for example, or a touchscreen payment system that only works for people who read English phrases, have 20/20 vision, and use a credit card. Something as simple as color choices can render a product unusable for millions. These mismatches are the building blocks of exclusion. In Mismatch, Kat Holmes describes how design can lead to exclusion, and how design can also remedy exclusion. Inclusive design methods--designing objects with rather than for excluded users--can create elegant solutions that work well and benefit all.Holmes tells stories of pioneers of inclusive design, many of whom were drawn to work on inclusion because of their own experiences of exclusion. A gamer and designer who depends on voice recognition shows Holmes his "Wall of Exclusion," which displays dozens of game controllers that require two hands to operate; an architect shares her firsthand knowledge of how design can fail communities, gleaned from growing up in Detroit's housing projects; an astronomer who began to lose her eyesight adapts a technique called "sonification" so she can "listen" to the stars.Designing for inclusion is not a feel-good sideline. Holmes shows how inclusion can be a source of innovation and growth, especially for digital technologies. It can be a catalyst for creativity and a boost for the bottom line as a customer base expands. And each time we remedy a mismatched interaction, we create an opportunity for more people to contribute to society in meaningful ways.
Design --- Social integration --- Marginality, Social --- 770.6 --- 614.3 --- productdesign --- ergonomie --- gebruiksvoorwerpen --- inclusive design --- inclusiviteit --- exclusion --- normality --- ability --- kunsteducatie --- Exclusion, Social --- Marginal peoples --- Social exclusion --- Social marginality --- Assimilation (Sociology) --- Culture conflict --- Social isolation --- Sociology --- People with social disabilities --- Inclusion, Social --- Integration, Social --- Social inclusion --- Belonging (Social psychology) --- Anthropology --- Anthropological aspects --- productdesign, filosofie, esthetiek en kritiek --- Product strategy --- Marginality, Social. --- Social integration. --- Anthropological aspects. --- design [discipline]
Choose an application
This book documents a series of conversations on the art of teaching between cultural theorist Mieke Bal and Jeroen Lutters. In a dialogue that also touches on the role of visual art, Lutters introduced paintings by Banksy, Rembrandt, Marlene Dumas, and George Deem as "teaching objects" and asked Bal to elucidate upon each. The result is a personal, meandering, and precise account of her way of thinking through visual art and literature, as well as how she exchanges ideas with students and colleagues. The text makes clear how objects can speak, how they are thought-images, and serves as a source of inspiration for both students and teachers of the arts and humanities.
Arts --- Arts in education --- kunst --- 7.01 --- Deem George --- Dumas Marlene --- Banksy --- Rembrandt --- 373.67 --- onderzoek in de kunsten --- kunsttheorie --- kunstonderwijs --- twintigste eeuw --- 700.6 --- 700.8 --- Kunstonderwijs --- kunstfilosofie --- Education --- Study and teaching --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- Beeldende kunst, beroep en opleiding --- Didactics of the arts --- art education --- 373.67.01 --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; beschouwingen --- Philosophie de l'art --- Enseignement --- Bal, Mieke --- kunsteducatie --- Arts - Study and teaching
Choose an application
"First published in Portuguese in 1968, [this book] was translated and published in English in 1970. Paulo Freire's work has helped to empower countless people throughout the world and continues to possess a special urgency as the creation of a permanent underclass among the underprivileged and minorities in urban centers around the world continues. The 50th anniversary edition includes a new introduction by Donaldo Macedo, an afterword by Ira Shor, and interviews with Marina Aparicio Barberán, Noam Chomsky, Gustavo E. Fischman, Ramón Flecha, Ronald David Glass, Valerie Kinloch, peter Mayo, Peter McLaren, and Margo Okazawa-Rey to inspire a new generation of educators, students, and general readers for years to come."--Page [4] of cover.
Education --- Popular education --- Critical pedagogy --- Philosophy --- Sociology of minorities --- Educational sciences --- emancipation --- minorities --- #breakthecanon --- 489.4 --- kunsteducatie --- onderwijs --- onderwijsstrategieën --- Onderwijsstijlen --- onderwijsvernieuwing --- probleemgestuurd onderwijs --- Lerarenopleiding --- dialogical --- pedagogie --- dialoog --- dialogiseren --- onderdrukking --- emancipatie --- Critical humanism in education --- Radical pedagogy --- Critical theory --- Transformative learning --- Non-formal education --- Community education --- Didactiek (hoger onderwijs) --- 450.4 --- democratisering --- lerarenopleiding --- klassenstrijd --- gelijke kansenonderwijs --- onderwijsfilosofie --- Onderwijskunde (onderwijsfilosofie, -sociologie, -economie, theoretische onderwijsvernieuwing) --- gelijke onderwijskansen --- Political philosophy. Social philosophy --- Social stratification --- Sociology of education --- Teaching
Choose an application
"Practices of Looking, Third Edition, bridges visual, communication, media, and cultural studies to investigate how images and the activity of looking carry meaning within and between different arenas in everyday life. The third edition has been updated to represent the contemporary visual cultural landscape and includes topics like the increasingly rapid global circulation of media, the rise of design and DIY cultures, digital media art and activism, and challenges to photojournalism and news media. Challenging yet accessible, Practices of Looking, Third Edition, is ideal for courses across a range of disciplines."-- Publisher's website
Art and society. --- Communication and culture. --- Culture. --- Popular culture. --- Visual communication. --- Visual perception. --- Art and society --- Culture --- Visual perception --- Visual communication --- Popular culture --- Communication and culture --- 905.2 --- kunsteducatie --- semiotiek --- kunsttheorie --- betekenis --- communicatie --- symbolen --- symboliek --- beeldcultuur --- visuele geletterdheid --- visual literacy --- Culture and communication --- Culture, Popular --- Mass culture --- Pop culture --- Popular arts --- Communication --- Intellectual life --- Mass society --- Recreation --- Graphic communication --- Imaginal communication --- Pictorial communication --- Optics, Psychological --- Vision --- Perception --- Visual discrimination --- Cultural sociology --- Sociology of culture --- Civilization --- Art --- Art and sociology --- Society and art --- Sociology and art --- cultuurfilosofie, -psychologie en -sociologie --- Psychological aspects --- Social aspects --- Semiotics
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|